Koľaje „mimo vychodených koľají“

Preklad anglického článku "The "Outside the Box" Box". Autor: Eliezer Yudkowsky

Kedykoľvek vás niekto nabáda, aby ste „mysleli mimo vychodených koľají“, zvyčajne vám, pre vaše pohodlie, ukáže, kde presne sa „mimo vychodených koľají“ nachádza. Sranda, ako sa všetci nezávisláci obliekajú rovnako...

V Umelej Inteligencii má každý mimo odboru uložený výsledok skvelej novej revolučnej myšlienky UI – neurónové siete, ktoré fungujú rovnako ako ľudský mozog! Nová myšlienka UI: doplňte vzor: „Logickým UI sa napriek všetkých veľkým sľubom nepodarilo poskytnúť skutočnú inteligenciu celé desaťročia – potrebujeme neurónové siete!“

Táto uložená myšlienka tu je už asi tri desaťročia. Stále žiadna umelá inteligencia. Napriek tomu si akosi každý mimo odboru myslí, že neurónové siete sú Nová Myšlienka Ktorá Rúca Dominantnú Paradigmu, odkedy v 70-tych rokoch vynašli spätnú propagáciu. Hovorte mi o vašich starnúcich hipíkoch.

Imidž nezávisláka svojou podstatou nedovoľuje žiadne odchýlky od normy. Ak nechodíte v čiernom, ako majú ľudia vedieť, že ste trpiaci umelec? Ako majú ľudia rozoznať jedinečnosť, ak nezapadáte do štandardného vzoru ako má jedinečnosť vyzerať? Ako má hocikto rozoznať, že máte novú revolučnú predstavu o UI, ak sa netýka neurónových sietí?

Ďalším príkladom rovnakého žánru je „podvratná“ literatúra, ktorá všetka znie rovnako, a stojí za ňou malá vzdorovitá liga rebelov, ktorí ovládajú celú katedru angličtiny. Ako sa Anonymous opýtal na blogu Scotta Aaronsona:

„Už niekedy nejaká podvratná literatúra, ktorú ste čítali, spôsobila, že ste zmenili niektorý zo svojich politických názorov?“

Alebo ako si všimol Lizard:

„Revolúcia už bola v televízii. Revolúcia už má svoj *merchandise*. Revolúcia je spotrebný tovar, životný štýl v balíčku dostupný vo vašom miestnom hypermarkete. Za 19,95 dolára si kúpite čiernu masku, konzervu so sprejom, transparent „Smrť fašizmu“ a konto na vlastný blog, na ktorom môžete písať o policajnej brutalite, ktorú ste utrpeli, keď ste sa priviazali reťazou k požiarnemu hydrantu. Kapitalizmus sa naučil predávať antikapitalizmus.“

Mnohí v Silicon Valley si všimli, že drvivá väčšina špekulatívnych kapitalistov v ľubovoľnej dobe naháňa rovnaké Revolučné Inovácie, a sú to tie Revolučné Inovácie, ktoré mali verejnú ponuku účastín pred šiestimi mesiacmi. To je zvlášť zdrvujúce pozorovanie špekulatívneho kapitálu, pretože tam je priamy ekonomický motív nenasledovať dav – buď niekto iný vyvíja rovnaký produkt, alebo niekto iný ponúka príliš veľa za startup. Steve Jurvetson mi raz povedal, že vo firme Draper Fisher Jurvetson súhlas dvoch partnerov stačí na nákup ľubovoľného startupu do 1,5 milióna dolárov. Ale ak sa všetci partneri zhodnú, že niečo vyzerá ako dobrý nápad, tak to neurobia. Kiež by grantové komisie mali toľko rozumu.

Problémom originality je, že aby ste ju dosiahli, musíte naozaj myslieť, a nenechať svoj mozog dopĺňať vzory. Neexistuje žiadna pohodlná značka „mimo vychodených koľají“, ku ktorej sa môžete ihneď rozbehnúť. Funguje to takmer ako zen – nemôžete naučiť satori pomocou slov, pretože satori je zážitok, keď slová zlyhávajú. Čím viac sa snažíte nasledovať slovné pokyny zenového majstra, tým ďalej ste od dosiahnutia prázdnej mysle.

Myslím, že existuje dôvod, prečo ľudia nedosiahnu novosť tým, že sa o ňu snažia. Vlastnosti ako pravdivosť alebo dobrý dizajn nezávisia od novosti: 2 + 2 = 4, naozaj, fakt, aj keď si to myslí každý. Ľudia, ktorí sa snažia objaviť pravdu alebo vymyslieť dobrý dizajn, môžu postupom času dosiahnuť tvorivosť. Nie každá zmena je vylepšenie, ale každé vylepšenie je zmena.

Každé vylepšenie je zmena, ale nie každá zmena je vylepšenie. Ten, kto hovorí: „Chcem postaviť originálnu pascu na myši!“ a nie: „Chcem postaviť optimálnu pascu na myši!“ si takmer vždy želá byť vnímaný ako originálny. „Originalita“ v tomto zmysle je svojou podstatou sociálna, pretože sa dá určiť iba porovnaním s druhými ľuďmi. Takže ich mozog jednoducho doplní štandardný vzor toho, čo sa vníma ako „originálne“ a ich priatelia súhlasne prikývnu a povedia, že je to podvratné.

Knihy o businesse vám vždy povedia, pre vaše pohodlie, kam presne sa podel váš syr. V opačnom prípade by bol čitateľ zanechaný opakujúc: „Kde je to „mimo vychodených koľají“, kam mám ísť?“

Skutočné myslenie, podobne ako satori, je úkon mysle bez slov.

Najlepšie to povedali významní filozofi z Monty Python:


Z diskusie pod pôvodným článkom:

Robin Hanson:

Eliezer má pravdu, ako zvyčajne. Ale vyvoláva to otázku: kedy by ste sa mali cítiť polichotení a kedy by ste sa mali cítiť urazení, keď vás niekto označí za „tvorivého“ alebo „revolučného“?

Eliezer Yudkowsky

Myslím si, že zlý algoritmus je cítiť sa polichotený, keď vás tak označia iní ľudia, ktorých považujete za momentálne „tvorivých“ alebo „revolučných“, na rozdiel od ľudí, ktorí boli kedysi revoluční ale dnes je to mainstream. Ten prvý spôsob je ako vznikajú kliky.

Ale to bola až druhá myšlienka po prvej reakcii, ktorá znela: „No, ak vás Robin Hanson označí za „revolučného“, musíte byť prakticky šialený.“

TheOtherDave:

To je lepšie než byť neprakticky šialený, predpokladám.

MrHen:

Ja by som to vyjadril takto: Koľaje existujú na mape, nie na území. Hľadať „mimo vychodených koľají“ znamená stále pozerať na mapu.

viliam@bur.sk