Webové diskusie treba moderovať
(druhá časť)

15. 12. 2011

Bol som upozornený, že nízka "karma" v diskusiách na webe SME má reálne dôsledky. Ak má komentár príliš nízku "karmu", zobrazí sa v diskusii len jeho nadpis; zvyšok sa objaví až po kliknutí na nadpis. Hodnotu, pod ktorou sa komentáre prestávajú zobrazovať, si môže každý používateľ nastaviť. Okrem toto si používateľ môže nastaviť zoznam ignorovaných diskutérov; ich komentáre sa mu nebudú zobrazovať bez ohľadu na "karmu".

To všetko je pravda, a napriek tomu systém nefunguje tak, ako by mal. Aby sme pochopili prečo, treba si uvedomiť, že tu máme dva rôzne koncepty. Po prvé, globálne hodnotenia kvality komentára a autora pomocou "karmy". Po druhé, individuálne nastavenie latky kvality zobrazených príspevkov a zoznam ignorovaných diskutérov. Oba koncepty majú svoje výhody a nevýhody.

Výhoda individuálneho nastavenia: nastavíte si ho presne tak, ako chcete (v rámci možností systému), bez ohľadu na to, ako to chcú mať nastavené ostatní. Nevýhoda: ak nie je webová stránka zameraná na technicky zamerané publikum, 90-99% používateľov tieto nastavenia nevyužije, pretože si ich nevšimnú alebo im budú pripadať príliš zložité. Navyše, 90-99% návštevníkov číta diskusie na stránke bez prihlásenia. Zhruba 99,9% návštevníkov si teda pozerá stránky bez individuálnych nastavení, čiže z hľadiska celkového fungovania webu akoby tieto nastavenia ani neexistovali.

Individuálne nastavenia fungujú dobre vtedy, keď si vyberáte, čo chcete, nie čo nechcete. Ľahšie je zakliknúť, že sa zaujímam povedzme o počítače a školstvo, než vyklikávať, že sa nezaujímam o abakusy, acidofilné mlieko, adrenalínové športy, afrodiziaká, agronómiu... železnice, žirafy, žolíky, žubrienky a žuvačky. Takisto je jednoduchšie udržiavať si zoznam svojich kamarátov alebo obľúbených autorov, než zoznam ľudí, ktorí nie sú mojimi kamarátmi ani obľúbenými autormi; najmä na stránke, kde každý deň pribudnú desiatky nových používateľov. (Viete si predstaviť, že by ste na Facebooku nemali zoznam priateľov, ale museli by ste si explicitne vyklikať, ktorí ľudia nie sú vaši priatelia?) Zoznam priateľov sa potom dá využiť aj na rozumnejšie veci, než len ukazovanie či skrývanie komentárov v diskusii. Napríklad zobraziť zoznam článkov, ktoré sa mojim priateľom páčili, prípadne pri ktorých moji priatelia diskutovali.

Z hľadiska prirodzenosti ľudskej komunikácie je však najväčšou chybou individuálnych nastavení práve to, že ich ostatní nevidia. Predstavte si diskusiu, v ktorej vystupuje diskutér X, ktorého na základe prechádzajúcej komunikácie diskutéri A, B, C zaradili do zoznamu ignorovaných. Keby sa niečo podobné stalo v reálnom živote, rýchlo by ste si všimli, že sa tu niekto nadrapuje, ale polovica prítomných je k nemu otočená chrbtom a ignoruje ho, bavia sa iba medzi sebou. Signál totiž vysielame nielen tým, že s niekým komunikujeme, ale aj tým, že s niekým komunikovať odmietneme. Vo virtuálnej diskusii táto spoločensky dôležitá informácia úplne chýba. Neviete, koho treba brať vážne a kto je obecný blázon, dokiaľ sa osobne nepopálite. A pritom by stačila jednoduchá funkcia: pri každom diskutérovi zobraziť, kto z vašich priateľov ho ignoruje.

Čo sa týka automatického skrývania komentárov s nízkou "karmou" (pripomeňme si, že 99,9% návštevníkov stránky používa štandardné nastavenia), latka je položená extrémne nízko. Presné hodnoty neviem, ale od oka to vyzerá tak, že ak má komentár "karmu" na 0%, tak sa nezobrazí, ale už pri 1% sa zobrazí; väčšina hlúpych komentárov sa teda zobrazuje. Stačí teda nájsť jednu spriaznenú dušu na vzájomné klikanie plusiek alebo si založiť druhé konto. Ak si však každý mesiac založíte nové konto, nielenže zakaždým začínate s vysokou "karmou", ale ešte aj vyskočíte zo všetkých zoznamov ignorovaných.

Aj systém založený na meraní "karmy" sa dá urobiť kvalitne, ako ukazuje diskusná stránka Slashdot. Pri štandardnom nastavení (pripomínam: 99,9% návštevníkov) sa zobrazujú iba nadpriemerne hodnotené komentáre, čiže asi polovica z celkového počtu. Taká stránka sa omnoho príjemnejšie číta!

Ak sa vám na základe mojich komentárov zdá, že som zástancom prísneho hodnotenia, máte úplnú pravdu. Myslím si však, že v reálnom živote ste takí aj vy. Koľkokrát vám musí neznámy človek na ulici vulgárne vynadať, kým sa rozhodnete, že sa s ním viac nechcete rozprávať? Hlúpa otázka, však? Rozumnejšia otázka je, prečo potom takéto správanie tolerujete na webe? Ak vám daná stránka iné správanie neumožňuje, potom ako používateľ nemáte veľký výber; buď sa s tým zmierite alebo prestanete diskutovať. (Čím viac rozumných ľudí prestane na webe diskutovať, tým väčšie percento tam budú tvoriť blbci.) Ako programátori webovej diskusie však máte na výber. Môžete urobiť aj kvalitný diskusný systém, ale vyžaduje to viac rozmýšľania a práce. Alebo sa na to vykašlite, ale potom sa nečudujte, keď vám diskutéri s dostatkom sebaúcty začnú postupne odchádzať.

Pre úplnosť treba dodať, že kvalitná diskusia nemusí byť vždy v záujme majiteľa stránky. Čím viac je zobrazení stránky, tým väčšie sú príjmy z reklamy; dlhá diskusia plná iracionálnych urážok môže byť teda ekonomicky výhodnejšia než krátka a rozumná diskusia. Otázka je, čo sa stane z dlhodobého hľadiska; ale ak na trhu nie je poriadna konkurencia, môžete sa na to vykašľať. Kto chce pritiahnuť masy, nemôže trvať na kvalite; o tom je bulvár, reality show, telenovely... a zrejme aj nemoderované diskusie. Nízka kvalita nemusí byť nutne chyba; môže to byť aj zámer.

Súvisiace články:
Koniec diskusie
Webové diskusie treba moderovať (1)
Webové diskusie treba moderovať (2)
Ak diskutovať, tak o niečom

viliam@bur.sk